Hyppäys työterveyshuollosta terveyskeskukseen on ollut dramaattinen. Työterveydessä varattiin aika lääkärille ja tutkimuksiin saman tien, jos oli vaivaa ilmaantunut.
Huomasin kyhmyn rinnassa kesällä 2020. Työterveydessä lähetettiin heti ultraäänikuvaan, josta lääkäri totesi, ettei hän tiedä, mistä on kysymys. Kyhmyä alettiin seurata uä:llä ensin puolen vuoden, sitten vuoden välein. (Olin muutenkin käynyt uä:ssä mammografian välivuosina kudostyyppini takia usean vuosikymmenen ajan.)
Kun jäin eläkkeelle, ajattelin, että seuranta varmaankin jatkuu. Pääsin lääkärin vastaanotolle tämän vuoden maaliskuussa, mutta terveyskeskuslääkäri ei katsonut uä-tutkimusta tarpeelliseksi.
Kesän jälkeen huomasin kyhmyn vähän muuttuneen ja koko rinnan olevan erilaisen toiseen verrattuna. Otin yhteyttä terveyskeskukseen Maisa-viestillä. Vastausta ei kuulunut yli viikkoon. Sitten soitin muussa asiassa terveyskeskukseen. Tulin samalla kysyneeksi, kauanko kestää ennen kuin viesteihin vastataan. Tk-henkilö olikin toimelias: hoidettuaan ensisijaisen asiani hän katsoi viestini ja ryhtyi hoitamaan siinä mainittuja asioita: kuulontutkimuksen kontrollia ja kyhmyasiaa. Hän konsultoi lääkäriä, joka lupasi kirjoittaa lähetteen kumpaankin. Jäin odottelemaan.
Muutaman viikon kuluttua sain ajan kuulontutkimukseen parin viikon päähän. Menin, mutta tutkimus siirtyi viikolla, koska korvat piti ensin huuhdella sekä vastaanotolla että viikon ajan kotona. Mentyäni uudelleen kysyin samalla, pitääköhän vielä kauan odotella uä-kutsua vai pitäisikö itse varata (ajattelin Laakson sairaalaa, jossa olin käynyt aiemminkin ultrassa). Terveydenhoitaja ei tiennyt mutta lupasi selvittää ja vastata Maisa-viestillä. Odottelin viikon, mutta mitään ei kuulunut. Soitin sitten terveysaseman kiireettömään takaisinsoittopalveluun. Sieltä soitettiin seuraavana päivänä mutta ei osattu vastata kysymykseeni. Lähete oli lähtenyt reilua kuukautta aikaisemmin. Sain HUS:n puhelinnumeron, josta voisin itse tiedustella asiaa.
Soitin saamaani numeroon. Pahoiteltiin, että henkilö on lounaalla ja kehotettiin soittamaan uudelleen. Pääsin soittamaan seuraavana päivänä. Silloin sanottiin, että puhelu tuli väärään paikkaan. Siellä kuitenkin pystyttiin katsomaan, että lähete oli näkyvissä. Annettiin uusi numero, johon voisin soittaa.
Kun seuraavana päivänä ryhdyin soittamaan, huomasin, että se oli ihan sama numero, johon olin soittanut jo kahdesti, Naistenklinikan numero. Soittaessani sain sillä kertaa heti napakan vastauksen: "Tietysti on itse varattava aika! Pitäisi terveyskeskuksessa tietää!" No, ei tiedetty. Enkä ollut saanut mitään ohjeistusta, koska olin saanut lähetteen puhelimitse terveydenhoitajan välityksellä.
Tällä kertaa sain viimein puhelimessa ajan vajaan kuukauden päähän. Sitä nyt odottelen, päivä päivältä huolestuneempana. Siihen on aikaa vielä reilut kaksi viikkoa. Heräilen yöllä kiputuntemuksiin, mutta toivon, että ne ovat vaarattomia.
Toivottavasti saan lopulta vastauksena, ettei ole syytä huoleen! Ettei ainakaan kysytä, miksi et tullut aikaisemmin. Mahdanko kuulla tuloksen jo tutkimuksen yhteydessä vai kestääkö senkin odottaminen viikkoja ellei kuukausia? Lääkäriaika tulosten kuulemiseen on ollut vetämässä ensimmäisestä puhelusta alkaen, mutta jonotus on kuulemma niin pitkä, että ihan varmasti olen ehtinyt käydä molemmissa tutkimuksissa...
Paljon voimia ja valoisaa mieltä odotuksen epätietoisuuden aikaan!
VastaaPoista